Płatna reklama w wyszukiwarkach

Mówiąc płatna reklama w wyszukiwarkach mamy na myśli system reklamowy Google AdWords wyszukiwarki Google. Ta wyszukiwarka jest bowiem na polskim rynku praktycznie monopolistą. Poza tym reklamy wyświetlane w ramach systemu Google AdWords pojawiają się nie tylko w samej wyszukiwarce Google, ale także w wyszukiwarkach takich portali jak onet.pl, interia.pl czy gazeta.pl, które korzystają z silnika Google. Poza tym system Google AdWords to także sieć stron partnerskich do których należą tysiące stron internetowych, wliczając w to takich gigantów jak choćby nasza-klasa.pl. Na stronach należących do sieci partnerskiej również wyświetlane są reklamy. W dalszej części tego tekstu będziemy używali terminów płatna reklama w wyszukiwarkach oraz Google AdWords zamiennie jako dwóch równoznacznych pojęć.

Jak to działa

Reklamy systemu Google AdWords wyświetlane są obok wyników wyszukiwania oraz niekiedy nad wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce google.pl w formie boksów reklamowych czyli linków wraz z krótkim opisem. W wyszukiwarkach popularnych portali korzystających z silnika Google reklamy wyświetlają się nad wynikami wyszukiwania oraz pod nimi, obok zazwyczaj są reklamy konkretnego portalu. Reklamy wyświetlają się także, jak wspominaliśmy wcześniej na stronach należących do sieci partnerskiej. Reklama w wyszukiwarkach to obecnie najbardziej popularna oraz najskuteczniejsza forma reklamy w Internecie, za moment wyjaśnię dlaczego.

Zalety Google AdWords

  1. Płatność za efekty. Początki istnienia Internetu to czas królowania banerów reklamowych i modelu płatności CPM (Cost Per Thousand) - płatność za wyświetlenia, konkretnie za 1000 odsłon banera. W systemie Google AdWords mamy do czynienia z modelem płatności CPC (Cost Per Click) - płatność za kliknięcia. Reklamodawca płaci więc za kliknięcia, czyli za konkretnych użytkowników, którzy przechodzą na stronę docelową, tymczasem w systemie CPC płatność następuje za samo wyświetlanie się reklam. Nie ulega wątpliwości, że płacenie za efekty jest zdecydowanie bardziej korzystne dla reklamodawcy.
  2. Reklama kontekstowa. Tradycyjne banery są zazwyczaj ignorowane przez Internautów. Powód jest prosty. Przeanalizujmy przykład reklamy w portalu społecznościowym. Z tego rodzaju serwisów korzystamy dla rozrywki oraz w celu komunikacji i nawiązywania znajomości z innymi osobami. Przy okazji jesteśmy bombardowani dość sporą ilością reklam, które... w zdecydowanej większości przypadków kompletnie nas nie interesują - często zaś... denerwują. Jaka jest więc skuteczność takich reklam? Raczej niewielka. Z reklamami w wyszukiwarkach jest zupełnie inaczej, są one bowiem wyświetlane w sposób kontekstowy, czyli związany z zapytaniem użytkownika. Reklamy nie są więc natarczywe ani denerwujące lecz wychodzą na przeciw oczekiwaniom użytkownika. Można powiedzieć, że stanowią uzupełnienie naturalnych wyników wyszukiwania. Dzięki temu ta forma reklamy jest tak skuteczna.
  3. Pełna kontrola. Po pierwsze w przypadku systemu Google Adwords sami ustalamy budżet, czyli decydujemy ile wydamy na reklamę. Posiadamy pełną kontrolę nad każdym detalem, ustalamy budżet miesięczny, dzienny oraz stawkę za kliknięcie. Kampanię możemy w każdej chwili wstrzymać, mamy możliwość decydowania o jakich porach wyświetlą się reklamy oraz w jakich dniach. Samodzielnie też wybieramy słowa kluczowe przy jakich mają być emitowane nasze reklamy, sami też ustalamy treść reklam. Mówiąc krótko Google Adwords daje nam możliwość pełnej kontroli wszystkich szczegółów związanych z kampanią.
  4. Mierzenie skuteczności. Reklama ma sens tylko pod warunkiem, że jesteśmy w stanie zmierzyć jej skuteczność. W tym względzie Google Adwords daje nam na prawdę ogromne możliwości.
  5. Szybkość i wygoda. Dzięki systemowi Google Adwords nasza reklama może wyświetlać się na setkach czy nawet tysiącach stron. Reklamy zaczynają się wyświetlać praktycznie prawie natychmiast po skonfigurowaniu kampanii, w dowolnym momencie możemy też wyłączyć wyświetlanie reklam. W wygodny sposób z poziomu panelu administracyjnego konfigurujemy reklamy, kontrolujemy swój budżet oraz analizujemy statystyki na podstawie generowanych raportów.