Analiza ruchu na stronie

Istotną zaletą posiadania firmowej strony internetowej jest fakt, że możemy szczegółowo monitorować odwiedziny naszej witryny. Obecnie istnieje wiele systemów statystyk, które dają nam właśnie takie możliwości. Najbardziej zaawansowanym narzędziem jest Google Analytics oferowany bezpłatnie przez firmę Google.

Analiza ruchu na stronie pozwala odpowiedzieć nie tylko na pytanie ile osób wchodzi na stronę ale także na wiele ważnych szczegółów dotyczących tych wizyt. Przede wszystkim możemy przeanalizować źródła odwiedzin, czyli dowiedzieć się jak odwiedzający trafili na stronę. W przypadku wejść z wyszukiwarek dzięki statystykom wiemy także jakie słowa kluczowe wpisywali. Statystyki powiedzą także ile czasu użytkownicy spędzili na stronie oraz jakie podstrony przeglądali. Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, które umożliwia analizę ogromnej ilości danych. Analizę ułatwia opcja generowania szczegółowych raportów.

Niezwykle istotną kwestią jest też pełna współpraca w systemem Google AdWords. Pozwala to na analizę skuteczności poszczególnych słów kluczowych. Ponadto dzięki możliwości tagowania adresów url istnieje również opcja śledzenia innych kampanii reklamowych. Wystarczy dodanie jednego parametru do adresu i będziemy mieli pełne statystyki na przykład przeprowadzonej kampanii mailingowej.

Statystyki Google Analytics pozwalają na samodzielne definiowanie celów oraz mierzenie konwersji na cel. Współczynnik konwersji na cel stanowi odpowiedź na pytanie jaki odsetek odwiedzin doprowadził do celu, a więc wykonania pożądanej akcji na naszej stronie. Pożądaną akcją może być zakup produktu – w przypadku sklepu internetowego, ale także wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się do newslettera – w przypadku innych stron. Sami określamy co stanowi naszą pożądaną akcję i na tej podstawie mierzymy konwersję. Możemy zdefiniować kilka celów oraz przypisać wartość pieniężną do każdego z nich, co z kolei ułatwi ustalenie wskaźnika zwrotu inwestycji.

Dane, których dostarczają nam statystyki trzeba oczywiście odpowiednio zinterpretować. Wyciągnięcie trafnych wniosków pozwoli na odpowiednie zmiany w treści bądź strukturze strony internetowej, a także skuteczną optymalizację prowadzonych kampanii reklamowych.